کد خبر : 72648
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 4 نوامبر 2021 - 20:45

کاهش ۹۲ درصدی آورد در ۶ سد بزرگ خراسان رضوی

کاهش ۹۲ درصدی آورد در ۶ سد بزرگ خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال تنها ۳۷ درصد از حجم سدها پر است، در حالی که سال گذشته ۷۴ درصد از سدها پر از آب بود، گفت: مقدار آبی که تا امروز به ۶ سد بزرگ استان یعنی سدهای دوستی، ارداک، طرق، کرده، تبارک و زاوین وارد شده،

کاهش ۹۲ درصدی آورد در ۶ سد بزرگ خراسان رضوی  

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال تنها ۳۷ درصد از حجم سدها پر است، در حالی که سال گذشته ۷۴ درصد از سدها پر از آب بود، گفت: مقدار آبی که تا امروز به ۶ سد بزرگ استان یعنی سدهای دوستی، ارداک، طرق، کرده، تبارک و زاوین وارد شده، تنها ۴۸ میلیون مترمکعب بوده در صورتی که سال گذشته این آمار ۶۴۴ میلیون مترمکعب بوده است. یعنی شاهد ۹۲ درصد کاهش آورد در سدهای بزرگ خراسان رضوی هستیم.

محمد علایی امروز، ۶ تیر ماه، در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در تصفیه خانه شماره یک برگزار شد، اظهار کرد: امروز موضوع پلمپ چاه‌های غیرمجاز مطرح نیست بلکه مساله اصلی پر کردن چاه‌های غیرمجاز است. در استان حدود ۳۵۰۰ چاه غیرمجاز شناسایی شده که پیگیر به سرانجام رساندن مسائل مربوط به آن هستیم. امید است تا پایان سال در چند شهرستان مانند شهرستان‌های بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای و درگز جشن نبود چاه‌ غیرمجاز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر تمام تلاش ما این است که با کمک تشکل‌های کشاورزی دیگر هیچ چاه غیرمجازی حفر نشود. امسال فرصت مناسبی‌ است که بتوانیم موضوع چاه‌های غیرمجاز و عمیق، علی‌الخصوص چاه‌های نزدیک به محدوده شرب شهری و روستایی را در استان به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال، سال خشک و کم بارانی بود. بارش در سال جاری حدود ۹۶ میلی‌متر بود، در صورتی که سال گذشته میزان بارندگی ۲۷۱ میلی‌متر بوده است. میانگین بارش در ۵۰ سال اخیر نیز ۱۷۹ میلی‌متر بوده، یعنی نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و نسبت به میانگین دراز مدت شاهد ۴۶ درصد کاهش بارندگی بوده‌ایم.

علایی خاطرنشان کرد: سدهای استان در حال حاضر ۵۷۶ میلیون مترمکعب آب دارد که سال گذشته این رقم یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون مترمکعب بود، یعنی امسال حدودا ۵۱ درصد کاهش حجم آب ذخیره شده در سدها رخ داده است.

وی اضافه کرد: در سد دوستی این وضعیت بسیار پررنگ‌تر است. از مهر ۹۸ تا تیر ۹۹ حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب آورد در این سد صورت گرفته اما امسال در همین بازه زمانی تنها شاهد ۵ میلیون متر مکعب آورد در سد دوستی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: کم‌ترین آمارِ آورد رودخانه حریررود تا قبل از امسال، مربوط به سال‌های ۷۸ و ۷۹ و به مقدار ۱۶ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین آبدهی‌ این رودخانه نیز ۴ میلیارد مترمکعب بوده است اما این رودخانه امسال تنها ۵ میلیون مترمکعب آبدهی داشته است. یعنی طی ۸۵ سال گذشته امسال خشک‌ترین سال را تجربه کرده‌ایم. این آمار دو نکته را گوشزد می‌کند. نکته نخست شدت خشکسالی است که در ۸۵ سال گذشته کم سابقه بوده است. نکته دوم تاثیر این خشکسالی بر مدیریت آب و منابع آبی است.

وی خاطر نشان کرد: ویلاسازی یک نیاز کاملا طبیعی است و سرکوب کردن آن چاره‌ساز مشکلات نخواهد شد. مشکل اصلی ویلاسازی و انشعابات غیرمجاز نیست بلکه مشکل اصلی سوء مدیریت و بی‌برنامگی است. از نظر مسئولان آب منطقه‌ای، ویلا می‌تواند یک فرصت برای رشد و پیشرفت باشد اما متاسفانه بی‌برنامگی ما مدیران، آن را تبدیل به تهدید کرده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.