کد خبر : 80735
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 21:35

“بزرگراهی” به سوی ورشکستگی مونته‌نگرو

“بزرگراهی” به سوی ورشکستگی مونته‌نگرو

یک شبکه خبری آمریکایی گزارش کرد، یک پروژه بزرگ زیرساختی که بخشی از ابتکار عمل “کمربند و جاده” چین است شاید به صورت بالقوه کشور مونته‌نگرو را بابت وامی که از یک بانک دولتی چینی گرفته، ورشکسته کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این گزارش از سوی شبکه خبری NPR آمریکا پس

"بزرگراهی" به سوی ورشکستگی مونته‌نگرو

یک شبکه خبری آمریکایی گزارش کرد، یک پروژه بزرگ زیرساختی که بخشی از ابتکار عمل “کمربند و جاده” چین است شاید به صورت بالقوه کشور مونته‌نگرو را بابت وامی که از یک بانک دولتی چینی گرفته، ورشکسته کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این گزارش از سوی شبکه خبری NPR آمریکا پس از آن منتشر شد که میلویکو اسپاجیچ، وزیر اقتصاد مونته‌نگرو تاکید کرده بود این کشور به قدر کافی منابع مالی دارد تا وامی را که از “بانک صادرات-واردات” چین گرفته، پس دهد.

شرکت دولتی ساختمانی چینی “جاده و پل” مسئول یک بخش ۲۵ مایلی از یک بزرگراه ۲۷۰ مایلی است که وقتی تکمیل شود، “بندر بار” در ساحل دریای آدریاتیک مونته‌نگرو را به بلگراد، صربستان متصل می‌کند.

به گزارش این شبکه خبری آمریکایی، نه تنها این کمپانی دولتی چینی هنوز ساخت و سازش را تکمیل نکرده بلکه برای این بزرگراه هنوز پولی پرداخت نشده در حالیکه سررسید نخستین قسط وام یک میلیارد دلاری از این بانک چینی در ماه جاری میلادی است.

و با توجه به اینکه بدهی مونته‌نگرو بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است، هنوز مشخص نشده که آیا دولت مونته‌نگرو از عهده پرداخت قسط اول برمی‌آید یا خیر.

وزیر سابق دادگستری مونته‌نگرو گفت:‌ فکر می‌کنم نه تنها ما بلکه نسل‌های آتی ما هم باید همچنان اقساط این وام را به چین پرداخت کنند و درگیر آن خواهند بود. البته این مشکل چین نیست بلکه از تصمیم بد ما نشات می‌گیرد.

این مساله زمانی بدتر می‌شود که بانک چینی می‌تواند زمین داخل مونته‌نگرو را که این پروژه ساخت بزرگراه از آن عبور می‌کند، در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط و با این توجیه تصرف کند که این زمین به ارتش یا اهداف دیپلماتیک تعلق ندارد.

گفته می‌شود دولت قبلی مونته‌نگرو در اقدامی به یکی از دادگاه دولتی چین اجازه داد تا تصمیم نهایی را درباره اجرا شدن این قرارداد بگیرد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.