کد خبر : 161318
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 10:58

تغذیه بد عامل مهم در بروز تمام بیماری‌هاست/ ملخ ارزش غذایی زیادی ندارد

تغذیه بد عامل مهم در بروز تمام بیماری‌هاست/ ملخ ارزش غذایی زیادی ندارد

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، گفت: دنيای امروز از بيماري‌هاي عفوني عبور کرده و گرفتار بيماري‌هاي شهرنشيني كه غيرعفوني بوده و عموما به تغذيه نامناسب ارتباط دارد متبلا شده است. به گزارش ایسنا منطقه فارس، دکتر علی بهادر سه‌شنبه ٣ ارديبهشت در يك كنفرانس خبري كه به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با بيان اينكه

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، گفت: دنيای امروز از بيماري‌هاي عفوني عبور کرده و گرفتار بيماري‌هاي شهرنشيني كه غيرعفوني بوده و عموما به تغذيه نامناسب ارتباط دارد متبلا شده است.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، دکتر علی بهادر سه‌شنبه ٣ ارديبهشت در يك كنفرانس خبري كه به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با بيان اينكه بهترين منابع هر كشوري، نيروي انساني است، افزود: افراد يك كشور بايد داراي دو مشخصه آموزش خوب و سلامت باشند، اين دو ويژگي لازمه پيشرفت هر جامعه‌اي است .

بهادر شعار هفته سلامت امسال را “مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي راهي به سوي پوشش همگاني سلامت” ذكر و خاطرنشان كرد: برخي كشورها پوشش همگاني سلامت را ندارند اما برخي از آن رد شده و به مسائل ديگري تمركز كرده‌اند .

وي ادامه داد: دنيا امروز از بيماري‌هاي عفوني گذشته و امروز گرفتار بيماري‌هاي شهرنشيني شده كه غيرعفوني است و عموما به تغذيه نامناسب ارتباط دارد .

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با تصريح بر اينكه چاقي ام‌الامراض است، مدارس كوچك و  آپارتمان نشيني را از معضلاتي دانست كه ميزان تحرك‌ها را كاهش داده و در اين باره تاكيد كرد: وجود پارك‌هاي بزرگ در شهرها براساس سرانه جمعيت لازمه سلامت و گذران اوقات فراغت افراد است .

بهادر با ابراز تاسف از اينكه كوه‌ها و فضاهاي اطراف شهر توسط سازمان‌ها و نهادهايي اشغال شده و اجازه ورود افراد را نمي‌دهند، خواستار تبديل آنها به پارك‌هايي شد كه مردم بتوانند در روزهاي تعطيل از آنها استفاده كنيم .

وي تاكيد كرد كه همه اداره‌ها بايد به كاركنان خود آموزش بدهند به ويژه اداره صنايع و معادن و كشاورزي كه بايد سلامت محوري و ترويج آن را در دستور كار خود قرار دهند .

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين تصريح كرد: زندگي اجتماعي از مدرسه آغاز مي‌شود و نبايد تصور كرد مدارس تنها جاي تدريس رياضي و فيزيك و …است بلكه مکانی برای ترویج و تدریس فرهنگ‌هاي مختلف(ترافيك، حفاظت از محيط زيست، بهداشت فردي و …) است .

بهادر ادامه داد: شهرداري‌ها به جز احداث پارك‌هاي بزرگ، باید پياده راههاي ایجاد کنند كه موجب آسيب مردم در زمان پياده روي نشود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه مصرف خوراکی برخی انواع ملخ در نقاطی از ایران وجود دارد، ملخ مرده را غیرقابل مصرف دانست و تاکید کرد که در کل ملخ دارای ارزش غذایی زیادی نیست و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

بهادر بيان كرد: حمله ملخ يك آفت است كه بايد با آن مقابله كرد، چرا كه امنيت غذايي را تهديد خواهد كرد و نهايتا با كمبود توليدات غذايي مواجه خواهيم شد .

وي سمپاشي و ايجاد طعمه و گودال پس تخم‌ريزي را دو راه مبارزه و كاهش ملخ‌ها به مزارع و مراتع عنوان و با اشاره به همكاري سازمان جهاد كشاورزي فارس در خصوص شناسايي سموم و ايجاد فروشگاه‌هاي سبز، در شیراز گفت: بخشنامه‌اي صادر شده كه در مكان‌هايي كه غذاي گرم سرو مي‌شود از ظرف‌هايي كه كمترين ميزان آلودگي را داشته باشند، استفاده شود .

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين در خصوص تجمع روز گذشته مراقبين سلامت در اين دانشگاه هم اشاره و با اينكه مراقبين سلامت كارمندان دانشگاه نيستند، گفت: تعرفه پزشك خانواده در كشور توسط وزارت بهداشت و سازمان‌هاي بيمه گر مشخص شود .

بهادر گفت: مطالعه مراقبين جزيي از تعرفه پزشكان خانواده است و مراقبين نسبت به اعمال ١٢ درصد تعرفه معترض هستند كه ما اين مهم را به وزارت بهداشت منعكس كرده‌ايم .

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.