کد خبر : 167503
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 14 دسامبر 2021 - 15:58

کشاورزان البرزی هنوز با بحران آب روبرو نشده‌اند

کشاورزان البرزی هنوز با بحران آب روبرو نشده‌اند

ایسنا/البرز مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: یکی از دلایل عدم استقبال کشاورزان البرزی از سیستم نوین آبیاری این است که کشاورزان ما هنوز آن طور که باید و شاید با بحران آب مواجه نشده و برای آبیاری باغ و زمین خود با قطعی آب روبه رو نبوده‌اند. حجت الله رضایی در گفت‌وگو

کشاورزان البرزی هنوز با بحران آب روبرو نشده‌اند

ایسنا/البرز مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: یکی از دلایل عدم استقبال کشاورزان البرزی از سیستم نوین آبیاری این است که کشاورزان ما هنوز آن طور که باید و شاید با بحران آب مواجه نشده و برای آبیاری باغ و زمین خود با قطعی آب روبه رو نبوده‌اند.

حجت الله رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه  بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات البرز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌، اظهار کرد: مساحت اراضی زراعی و باغی استان حدود ۶۴ هزار هکتار است ولی همه این وسعت ظرفیت اینکه تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار بگیرند را ندارند.

وی ادامه داد: با رصد و ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات استان پتانسیل تجهیز به این سیستم را دارند که طی دو دهه گذشته  بیش از ۱۸ هزار هکتار آن انجام شده است.

این مسئول در پاسخ به اینکه با توجه به مدیریت مصرف آب و صرفه جویی قابل توجهی که استفاده ازاین سیستم‌ها دارد چرا باغداران و کشاورزان از راه اندازی آن استقبال چندانی نمی‌کنند، گفت: یکی از موانع اجرای گسترده این طرح نوسان قیمت لوله  پلی اتیلن و تجهیزات سیستم‌های نوین آبیاری است.

رضایی با بیان اینکه در طول  پنج سال گذشته قیمت لوله پلی اتیلن بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته، توضیح داد: سال ۹۳ قیمت هر کیلو از این لوله حدود ۸۰۰۰ تومان بود ولی حالا به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: یارانه‌ای که دولت برای راه اندازی این سیستم‌ها به کشاورزان می‌دهد به اندازه افزایش قیمت‌ بازار و تورم رشد نداشته و همین باعث می‌شود استقبال جامعه هدف از این طرح کم شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای راه اندازی یک هکتار سیستم آبیاری مدرن به کشاورز داده می‌شود ولی در واقع راه اندازی این سیستم در این مساحت بیش از ۴۵ میلیون تومان هزینه می برد.

رضایی اضافه کرد: یارانه‌ای که دولت برای این کار پرداخت می‌کند کفاف ۵۰ درصد هزینه واقعی این طرح در هر هکتار را هم نمی‌دهد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: البته دلیل دیگر عدم استقبال کشاورزان البرزی از این طرح این است که کشاورزان ما هنوز آن طور که باید و شاید با بحران آب مواجه نشده و برای آبیاری باغ و زمین خود با قطعی آب روبه رو نبوده‌اند.

این مسئول اضافه کرد: بدون شک با آموزش و فرهنگسازی در این خصوص می‌توان کشاورزان را به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری ترغیب کرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.