کد خبر : 171666
تاریخ انتشار : جمعه 17 دسامبر 2021 - 11:00

تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است

تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است

ایسنا/قزوین مدیر حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است، گفت: پژوهش به معنای نوآوری علمی است ارتقاء توانمندی پژوهشی ازجمله اهداف بلندمدت حوزه علمیه است چراکه توانمندسازی طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش منجر به تولید علم خواهد شد. حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در نشست خبری با اهالی رسانه

تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است

ایسنا/قزوین مدیر حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است، گفت: پژوهش به معنای نوآوری علمی است ارتقاء توانمندی پژوهشی ازجمله اهداف بلندمدت حوزه علمیه است چراکه توانمندسازی طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش منجر به تولید علم خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در نشست خبری با اهالی رسانه که امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر در حوزه علمیه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: رسالت حوزه علمیه یک رسالت تبلیغی است و به‌دنبال انتقال معارف دین هستیم؛ برای انجام این رسالت باید افرادی را برای حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی تربیت کنیم.

وی ادامه داد: تشکیل حکومت دینی برای انجام مأموریت‌های تبلیغی انجام می‌شود، ما معتقدیم دین از سیاست جدا نیست و باید پیام دین را به جامعه منتقل کنیم؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) برای انجام رسالت حکومت دینی تشکیل دادند و ائمه اطهار (ع) نیز در این راستا حرکت کردند.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی حوزه تبلیغ دین است و بایستی اقدامات لازم را برای تربیت نیروی متخصص به کار گرفت؛ اگر طلاب و روحانیون در جامعه حضور پیدا کنند رسالت آنان برای تبلیغ دین است.

وی با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل حوزه علمیه است، بیان کرد: پژوهش به معنای نوآوری علمی است، ارتقاء توانمندی پژوهشی ازجمله اهداف بلندمدت حوزه علمیه است چراکه توانمندسازی طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش منجر به تولید علم خواهد شد.

سبحانی‌نیا اشاره کرد: اساتید حوزه علمیه باید پژوهشگر باشند و شاگردان خود را پژوهشگر تربیت کنند؛ در ابتدا دنبال ارتقای توانمندسازی اساتید بودیم اما این بدان معنا نیست که از ارتقای توانمندی طلاب چشم‌پوشی کنیم بلکه توجه ویژه به سمت اساتید بوده است‌. از ۱۸ ماه پیش اساتید حوزه علمیه قزوین موظف شدند علاوه بر تدریس، پژوهش نیز داشته باشند و آن را در قالب مقاله و کتاب منتشر کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی اساتید در عرصه پژوهش به ابزار پژوهشی مناسب نیاز داریم که کتابخانه امام صادق (ع) یکی از کتابخانه‌های تخصصی علوم انسانی و اسلامی است و منابع ارزشمندی دارد و علاوه بر طلاب و اساتید به افراد جامعه نیز خدمات‌ ارائه می‌دهد.

وجود ۴۰۰۰ نسخه کتاب خطی و سنگی در کتابخانه امام صادق (ع)

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه امام صادق (ع) موجود است که از این تعداد بیش از ۴۰۰۰ نسخه کتاب خطی و سنگی هستند؛ در حال حاضر با کمک کتابخانه آستان قدس در حال تصویربرداری از نسخ خطی و سنگین هستیم تا نسخه الکترونیکی این کتب در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گروه کتابخانه آستان قدس تا یک ماه دیگر در استان قزوین حضور دارند و افرادی که در منازل خود نسخ خطی دارند می‌توانند آن را در اختیار این تیم قرار دهند تا از آن نسخه الکترونیک تهیه شود سپس کتاب و نسخه الکترونیک آن تحویل صاحب نسخه خطی خواهد شد، البته باید بگوییم که در قبال این عمل هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

این مسئول بیان کرد: از ۱۵ هزار عنوان کتاب خطی موجود در کتابخانه ملی و مجلس تصویربرداری شده است که فایل الکترونیک این کتاب‌ها در کتابخانه امام صادق (ع) در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در همه مدارس علوم دینی کتابخانه ویژه طلاب دایر کردیم که به زودی تجهیز خواهند شد. در صدد راه‌اندازی نرم افزارهای علوم اسلامی هستیم که با راه‌اندازی بیش از ۹۰ نرم‌افزار اسلامی، صدها هزار جلد کتاب در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

سبحانی‌نیا گفت: راه‌اندازی مجله علمی پژوهشی، راه‌اندازی مجلات علمی و تخصصی در مدارس حوزه علمیه و حمایت از پژوهش‌های پژوهشگران حوزوی ازجمله اقدامات حوزه علمیه در راستای پژوهش است.

وی اضافه کرد: ششمین جشنواره علامه حلی روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر به کار خود پایان خواهد داد؛ بیش از ۴۵۰ عنوان مقاله به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که در ارزیابی‌ها ۱۰مقاله و پایان نامه برگزیده شدند که در روز اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

احیای پژوهش‌های گذشتگان آن از دیگر اقدامات پژوهشی حوزه علمیه قزوین خواهد بود علمای زیادی در گذشته تولیدات پژوهشی داشتند که در صورت دسترسی آنان را معرفی و احیا و منتشر خواهیم کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین ادامه داد: در استان قزوین در شهرهای قزوین، تاکستان و آوج مدرسه علمیه وجود دارد و در تلاش هستیم که طی پنج سال آینده در شهرهای الوند و بوئین‌زهرا نیز حوزه علمیه دایر کنیم؛ در مرکز تخصصی علامه رفیعی نیز ۷۰ طلبه سطح ۲ در پنج رشته تخصصی کلام، حدیث، تفسیر، فقهو حقوق و مشاوره آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: سرفصل دوره‌های نهج‌البلاغه، حدیث‌خوانی، آداب معاشرت، اخلاق خانواده، اخلاق اداری و تکریم ارباب رجوع آماده است که به زودی دوره‌هایی را برای عموم مخاطبین برگزار خواهیم کرد.

کمرنگ شدن مرزهای حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های پژوهشی

این مسئول تأکید کرد: برنامه‌هایی را برای وحدت حوزه و دانشگاه برگزار خواهیم کرد؛ در راستای وحدت حوزه و دانشگاه به سمت فعالیت‌های مشترک حرکت کرده‌ایم تا با همکاری یکدیگر پژوهش‌های مشترکی را انجام دهیم در تلاش هستیم که مرزهای حوزه و دانشگاه را با تألیف فعالیت‌های پژوهشی مشترک کمرنگ کنیم.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در پایان گفت: پژوهش حوزه علمیه قزوین اخیراً راه‌اندازی و هنوز کار درخور و شاخصی در آن انجام نشده است، کار علمی و پژوهشی برای اجرا زمان زیادی نیاز دارد برای مثال چهل سال است که اساتید در حوزه بانکداری پژوهش می‌کنند اما هنوز در جامعه پیاده و اجرا نشده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.