کد خبر : 176645
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دسامبر 2021 - 18:07

اتمام مرمت گنبد مقبره شاهزاده حسین(ع) همدان

اتمام مرمت گنبد مقبره شاهزاده حسین(ع) همدان

ایسنا/همدان معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در استان، گنبد مقبره شاهزاده حسین (ع) همدان و پل تاریخی شهر مریانج مرمت شد. سیده مریم مختاری‌موسوی با بیان اینکه مرمت این دو بنا با اعتبار ۸۲۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است، اظهار کرد: بنای شاهزاده

اتمام مرمت گنبد مقبره شاهزاده حسین(ع) همدان

ایسنا/همدان معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در استان، گنبد مقبره شاهزاده حسین (ع) همدان و پل تاریخی شهر مریانج مرمت شد.

سیده مریم مختاری‌موسوی با بیان اینکه مرمت این دو بنا با اعتبار ۸۲۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است، اظهار کرد: بنای شاهزاده حسین(ع) متعلق به دوره صفویه است که به شماره ۱۷۰۷ مورخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: ساختمان مقبره شمالی است و از یک ایوان کوچک، ورودی و در دو حرم با پلان های صلیبی و هشت ضلعی منظم تشکیل شده که نمای ورودی در دو طبقه و بنا دارای گنبدی مرتفع و دو جداره است که پوسته بیرونی آن در اثر عوامل جوی، یخ زدگی مصالح، دچار آسیب شدید شده بود که با اعتباری افزون بر ۴۱ میلیون تومان در سال جاری توسط اداره میراث فرهنگی استان همدان مرمت شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: پل تاریخی شهر مریانج هم در فاصله دو کیلومتری ضلع غربی شهر مریانج واقع شده که در دو دهنه با مصالح سنتی و سنگ تراش های  منظم ساخته شده و متعلق به دوره پهلوی اول است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، وی گفت: بخش هایی از این بنا در اثر عوامل جوی به شدت دچار آسیب شده بود که با اعتباری افزون بر ۳۱۰ میلیون ریال در سال جاری مرمت شد و این بنا نیز به شماره ۳۳۰۷۶ در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۶ اثر فرهنگی ناملموس نهاوند ثبت ملی شده است 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند نیز با بیان اینکه با ثبت مهارت کلوا پزی نهاوند تاکنون شش اثر فرهنگی ناملموس این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: آثار ناملموسی که تا کنون به ثبت رسیده‌اند شامل لهجه و گویش نهاوندی، آئین چهل منبران که در ماه محرم برگزار می‌شود، مهارت پخت آش بادمجان، مهارت پخت آش ورکواز و خمیر سنل هستند که از سنت‌های آئینی و فرهنگی شهرستان محسوب می‌شوند.

محسن جانجان گفت: در شهرستان نهاوند در حدود ۲۱۰ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که تاکنون تعداد ۱۰۰ اثر از آنان به ثبت آثار ملی کشور رسیده که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از حمام حاج‌آقا تراب، موزه شهدا، مسجد جامع بازار، تپه گیان، قلعه سام گبری در روستای بابا قاسم، بازار سرپوشیده و سنتی و آستان شاهزاده محمد(ع)، امام‌زاده ابراهیم(ع)، امام‌زاده جعفر(ع)، مسجد حاج خدارحم، موزه فرهنگ و تاریخ و ۱۰‌ها آثار دیگر که همگی سبب رونق گردشگری در شهرستان شده‌اند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.