کد خبر : 174114
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دسامبر 2021 - 15:28

حضرت فاطمه(س)، آخرین نقطه صعود انسان به عرش الهی

حضرت فاطمه(س)، آخرین نقطه صعود انسان به عرش الهی

ایسنا/قم حضرت فاطمه(س) در تمام عرصه‌ها به دین پایبند بودند. ایشان الگوی مناسبی برای همه مسلمانان در هر زمان و مکانی هستند. امروز شهادت حضرت فاطمه علیه‌السلام دختر پیامبر اسلام، همسر اولین امام شیعیان و مادر یازده امام دیگر است. از همین جمله ابتدا جایگاه ارزشمند ایشان و نقش پررنگشان در مسیری که اسلام و تشیع

حضرت فاطمه(س)، آخرین نقطه صعود انسان به عرش الهی

ایسنا/قم حضرت فاطمه(س) در تمام عرصه‌ها به دین پایبند بودند. ایشان الگوی مناسبی برای همه مسلمانان در هر زمان و مکانی هستند.

امروز شهادت حضرت فاطمه علیه‌السلام دختر پیامبر اسلام، همسر اولین امام شیعیان و مادر یازده امام دیگر است. از همین جمله ابتدا جایگاه ارزشمند ایشان و نقش پررنگشان در مسیری که اسلام و تشیع تا امروز طی کرده مشحص می‌شود. مادر ایشان حضرت خدیجه بانوی پاکدامن و بزرگ عرب بود.
القاب بسیاری برای ایشان نقل شده است. زهرا، صدیقه، محدثه، منصوره، طاهره، مطهره، زکیه، مبارکه، راضیه، مرضیه، بتول و سیده نسا العالمین از القاب مشهور ایشان و ام‌ابیها، ام‌الحسن، ام‌الحسین و ام‌المحسن از کنیه‌های حضرت است.
حضرت زهرا مورد لطف و عنایت حاص خداوند بوده‌اند. آیاتی در قرآن به منزلت ایشان اشاره می‌کند. آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام در شان ایشان نازل شده است. در کلام پیامبر و امامان احادیث بسیاری درباره‌ی حضرت فاطمه(س) آمده است.
ولایت‌مدارترین انسان تاریخ
رهبری یک جامعه بخش مهمی از آن است. در دین اسلام توصیه‌های بسیاری به سیاست و رهبری جامعه شده است. اسلام سیاست را از دین جدا نمی‌داند و دینداری را فعالیتی فردی نمی‌بیند. علت اهتمام اسلام به سیاست، تاثیر متقابل انسان و جامعه و مسئولیت او در اجتماع است. با نگاه به زندگی حضرت زهرا جایگاه سیاست را در زندگی هر انسان درک می‌کنیم. ایشان با وجود وظایفشان و دیدگاه جامعه آن زمان به زن هرگز میدان را خالی نکردند و هر زمان که نیاز بود در خط مقدم دفاع از حق بودند. رفتار ایشان در عرصه سیاسی نمونه‌ی کاملی برای اعضای یک جامعه است.
یکی از فعالیت‌های سیاسی ایشان پس از رحلت پیامبر اکرم بود. ایشان در آن دوران که عده‌ای با زیر پا گذاشتن حق حضرت علی(ع) در پی انتخاب جانشین برای پیامبر بودند سکوت نکردند و با حمایت از حضرت علی راه ولایت را در پیش گرفتند. ایشان در تمام زندگی خودشان پشتیبان ولایت بودند و در این راه به شهادت رسیدند. حتی وصیت ایشان درباره شیوه خاک سپاری‌شان نیز معنایی سیاسی در بر داشت. در جامعه‌ای که دختر پیامبرش پنهانی به خاک سپرده شود انحراف از حق مشهود است. ایشان با این وصیت علاوه بر اعلام مخالفت خویش با مدعیان حکومت، مظلومیت حق و تفکر اشتباه جامعه را نیز در تاریخ نشان دادند.
خانه‌ای برای جهانیان
نقش همسر و مادر از نقش‌های مهمی است که یک زن در طول زندگی‌اش برعهده می‌گیرد. حضرت زهرا در کنار نقش تاثیرگذارشان در جامعه مدیریت خانه را نیز به کامل‌ترین شکل ممکن انجام می‌دادند. شیوه تربیتی ایشان الگوی مناسبی برای مادران امروزی است. ایشان به عنوان یک مادر برای کودکانشان وقت می‌گذاشتند و بخشی از روز را برای بازی با بچه‌ها و خواندن اشعار برایشان صرف می‌کردند. ایشان محبت خالص مادرانه را به فرزندانشان هدیه می‌دادند.
در شیوه تربیتی حضرت چیزی که مشهود است توجه ایشان به نهادینه کردن علوم و ارزش‌های دینی در فرزندانشان است. با ایجاد فضای مشارکتی و همراه کردن کودکان در کارهای دینی وعبادی، ارزش‌های معنوی را برایشان تعریف می‌کردند. فرزندان ایشان تاثیرات شگرفی در جهان گذاشته‌اند و این نشان از تربیت درست حضرت فاطمه(س) دارد. در سیره فرزندان بزرگوارشان خط فکری ایشان به خوبی پیداست.
ایشان در فضای خانه با بهره گیری از همراهی و همدلی با همسرشان، حضرت علی(ع)، فضایی ایجاد کردند که همه اعضای خانواده بتوانند در عبادت خداوند از هر جهت و در هر زمینه‌ای کوشا باشند. خانه ایشان نمونه کاملی از خانه‌ی یک خانواده مسلمان است.
ایشان در دوران حیات خود فعالیت‌های دیگری از جمله خطبه فدکیه، حضور در جنگ احد به عنوان درمانگر، حضور در زمان حفر خندق در جنگ احزاب، اداره نخلستان فدک، برگزاری جلسات آموزش قرآن و احکام به زنان و پاسخگویی به آنان داشته‌اند.  ایشان با ایجاد تعادل در زندگی خود در داخل و خارج خانه فعالیت داشتند و فرزندانی تربیت کردند که در تمام جهان نمونه ندارند.
حضرت فاطمه زهرا نمونه‌ای کامل برای زن تمام دوران‌هاست؛ به خصوص امروزه که مسائل حقوق و وظایف زن بسیار بحث برانگیز است. امروزه می‌توان با مراجعه به سیره ایشان الگوی درستی برای بانوان جامعه ارائه داد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.