کد خبر : 121956
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 21:09

فرآورده‌های کنجدی در سبدغذایی مردم تعریف شود

فرآورده‌های کنجدی در سبدغذایی مردم تعریف شود

ایسنا/یزد یک تولیدکننده فرآورده‌های کنجدی در شهرستان اردکان با اشاره به ضرورت تعریف کنجد در سبد غذایی مردم، از نبود حمایت و پشتوانه دولتی از این صنعت مهم گلایه دارد. «سیدمحمد نبیل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به ارزش غذایی کنجد و فرآورده‌های آن و نقش این محصول در سلامتی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار

فرآورده‌های کنجدی در سبدغذایی مردم تعریف شود

ایسنا/یزد یک تولیدکننده فرآورده‌های کنجدی در شهرستان اردکان با اشاره به ضرورت تعریف کنجد در سبد غذایی مردم، از نبود حمایت و پشتوانه دولتی از این صنعت مهم گلایه دارد.

«سیدمحمد نبیل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به ارزش غذایی کنجد و فرآورده‌های آن و نقش این محصول در سلامتی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار تولیدکنندگان محصولات کنجدی از دولت، حمایت از توسعه این صنعت و حل مشکلات آن است تا از یک سو روند تولید با سهولت طی شود و با توسعه کارگاه‌ها قدمی در مسیر اشتغال‌زایی برداشته شود و از طرفی این محصل غنی و با ارزش غذایی بالا در سبد غذایی روزانه مردم تعریف شده و از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان این که بزرگ‌ترین مانع پیشرفت قطب تولیدات فرآورده‌های کنجدی کشور یعنی اردکان نداشتن پشتوانه است، می‌گوید: خوش طعم‌ترین و خوشمزه‌ترین کنجد دنیا متعلق به ایران است و باکیفیت‌ترین محصولات کنجدی در کارگاه‌های تولیدی اردکان تولید می‌شود اما متاسفانه این صنعت پشتوانه و حمایت دولتی مطلوبی ندارد و با چالش‌هایی در این باره مواجه است.

وی از جمله مشکلات و مسائل این صنعت را نوسانات و افزایش قیمت روزانه کنجد و محاسبه مالیات بر اساس گاز مصرفی، توجه نکردن به چالش‌ها، مشکلات تولید و هزینه‌های بنگاه‌های تولیدی مطرح می‌کند و می‌گوید: رکود بازار و کاهش توان خرید مردم، افزایش هزینه‌های آزمایشگاه و تفاوت در اخذ ارزش افزوده بین صنف و صنعت را که در بازار رقابت تاثیرگذار است، از دیگر مشکلات این حوزه هستند.

نبیل در خصوص راهکارهای کمک و حمایت از این حوزه اضافه می‌کند: با توجه به این مشکلات، ارائه تسهیلات ارزان قیمت با توجه به افزایش نسبت سرمایه در گردش، برگزاری نمایشگاه در خارج و داخل کشور و تامین هزینه ثبت جهانی حلوا ارده از جمله مواردی است که می‌تواند کمک حال توسعه این صنعت باشد.

وی اردکان را نگین کویر ایران می‌خواند و می‌گوید: حفظ اصالت و سنت‌های غذایی کهن و مفید این مرز و بوم و ایجاد الگوی نوآوری در صنعت فرآورده‌های کنجدی در شهرستان اردکان ایجاد شده و اقدامات قابل توجهی در این باره انجام شده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به موقعیت جغرافیایی اردکان و قدمت صنعت حلوا ارده‌سازی در این شهرستان، تصریح می‌کند: اردکان از پتانسیل ویژه‌ای برای تولید محصولات کنجدی برخوردار است و توسعه این صنعت در زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی از محل صادرات آن موثر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.