کد خبر : 184727
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 ژانویه 2022 - 18:27

آگاهی بخشی توطئه‌های دشمنان اسلام مهمترین وظیفه رهبران دینی است

آگاهی بخشی توطئه‌های دشمنان اسلام مهمترین وظیفه رهبران دینی است

هَمفری سرفراز بیتر در نخستین کنفرانس «نقش ادیان الهی در برقراری صلح و امنیت جهانی» که به همت خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور برگزار شد، تأکید کرد: آگاهی بخشی توطئه‌های دشمنان اسلام مهمترین وظیفه رهبران و مروجان دینی نسبت به مردم است. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،

آگاهی بخشی توطئه‌های دشمنان اسلام مهمترین وظیفه رهبران دینی است

هَمفری سرفراز بیتر در نخستین کنفرانس «نقش ادیان الهی در برقراری صلح و امنیت جهانی» که به همت خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور برگزار شد، تأکید کرد: آگاهی بخشی توطئه‌های دشمنان اسلام مهمترین وظیفه رهبران و مروجان دینی نسبت به مردم است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح(ع)، نخستین کنفرانس «نقش ادیان الهی در برقراری صلح و امنیت جهانی» با حضور شخصیت‌‎های فرهنگی، علما، اندیشمندان و نخبگان جامعه پاکستان در محل سالن امام خمینی(ره) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور برگزار شد.

قهرمان سلیمانی، سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، ضمن تبریک سال نو میلادی گفت: در سال گذشته، جامعه جهانی به دلیل بیماری فراگیر کرونا بحران بزرگی را با دشواری پشت سرگذاشته و برای همه دینداران، مسئولیت اجتماعی بزرگی را به همراه داشته، اما خوشبختانه جامعه جهانی با همدلی توانسته است از این مرحله عبور کنند.

وی اظهار کرد: جامعه جهانی، جامعه چند صدایی و تکثرگرایی بوده و همه ما موظفیم به نقش مؤثر خود در این امر واقف باشیم. که این دستور دینی ما مسلمانان هم است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه جهان شاهد یک تجربه تلخ در تاریخ بوده که دین را به عنوان ابزاری برای اعمال خشونت به کار بسته است. در تجربه بشری، خشونت و خونریزی و ایجاد مانع و مشکلات که به واسطه تعصبات دینی حادث شده کم نبوده و این بزرگترین دستاورد بشری است که بشر در سده‌های اخیر به این نتیجه رسیده که باید بیشتر با گفت‌وگو، تشریک مساعی و همراهی و همدلی مسایل خود را حل و فصل کند.

وی ادامه داد: ایران و پاکستان خویشاوندان تاریخی همدیگر بوده و ما عمیقاً بر این باوریم که روح آسیایی در چند صدایی و تکثرگرایی بوده و بایستی با کمک یگدیگر این واقعیت تبدیل به شیوه رفتاری همه ما شود.

سلیمانی در ادامه، بیان کرد: امیدواریم این همراهی و همدلی به نتایج خوبی منتج شده و شاهد آثار نیک آن در روابط جامعه ساکنان حوزه غرب آسیا باشیم و به عنوان دو خویشاوند بزرگ همراه و همدل یکدیگر گردیم.

وی در پایان سخنانش، گفت: کلیسای پاکستان یکی از مراکز مهم همکاری بوده و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در طول سه دهه فعالیت‌های خود با بزرگترین کانون‌های دینی و آیینی جهان گفت‌وگو داشته و از گفت‌وگو با کلیساهای پاکستان نیز استقبال می‌کند.

مهران اسکندریان، رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور در سخنانی، اظهار کرد: آموزه‌های دینی، پیام‌های الهام بخشی در زندگی و سعادت بشری داشته و هدف ادیان الهی، برقراری حق، عدالت، آزادی و صلح در جهان بوده که باید از این امکان در ترمیم آسیب‌ها، مشکلات و التیام جنبه‌های منفی نظیر محرومیت، قحطی، گرسنگی، افراط گری و مقابله با بلاهای طبیعی به درستی بهره جُست.

وی عنوان کرد: جنگ و توسعه طلبی در جامعه بشری از ابتدای خلقت تاکنون بدلیل حرص و طمع، موجب خسارات بشری بی شماری شده است، لذا ظهور پیامبران الهی، مصلحان و نزول کتب آسمانی جهت هدایت و راهنمایی بشر برای جلوگیری از خشونت، برهم ریختگی زندگی اجتماعی، تجاوز به حریم و مال و اموال یکدیگر بوده و پرچم دار برقراری صلح و امنیت جهانی، عدالت اجتماعی، همیاری و دوستی و چراغ هدایت در بین مردم بوده‌اند.

اسکندریان افزود: بنابراین بی‌توجهی به این موضوع، جامعه بشری امروزه را دچار چالش‌ها و مشکلات عدیده اجتماعی و … کرده و آن را به سمت فساد و تباهی کشانیده است. از این رو برای مقابله همه‌جانبه با این پدیده‌های شوم، بهرمندی بیش از پیش ظرفیت‌های ادیان الهی بسیار راهگشا و ضروری به نظر می‌رسد.

رییس خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور تأکید کرد: تنها راه رسیدن به صلح و امنیت جهانی و برقراری عدالت اجتماعی در سایه اشاعه تعلیمات ادیان الهی و نقش انکار ناپذیر رهبران و مروجان دینی و همراهی و هم سویی پیروان آن، میسر خواهد شد.

وی یادآور شد: رهبران مذاهب ادیان توحیدی و الهی در این زمانه در راستای گسترش صلح و امنیت، اخلاق و معنویت، حفظ کرامت و حرمت انسان‌ها، اتخاذ تدابیر حکیمانه برای سعادت جامعه بشری، آزادی ملت‌های دربند، وظایف بسیار سنگینی بر دوش داشته و نقش آفرینی دینی و معنوی آنان موجب روشنگری افکار عمومی جهان، برای رسیدن به جهانی مملو از صلح و امنیت، دوستی، عدالت، اخلاق، توسعه ارزش‌های متعالی، تحکیم بنیان خانواده و رفاه عمومی، براساس عدالت اجتماعیِ برگرفته از آموزه های ادیان الهی، خواهد شد.

اسکندریان مطرح کرد: امیدواریم با اهتمام به سه اصل، تحقق رسالت دین در دنیای معاصر، مقابله با چالش‌های مشترک جهانی و همزیستی مسالمت آمیز در سایه هم اندیشی و مشارکت مؤثر متفکران دینی به جهانی سرشار از صلح و امنیت دست یابیم.

لزوم تأسیس مرکز گفت‌وگوی ادیان در پاکستان

روح الله مدنی، وزیر اسبق امور مذهبی ایالت خیبرپختونخوا در این مراسم، گفت: با درس گرفتن از وقایع تلخ تاریخی جنگ‌های اول و دوم جهانی و با در نظر گرفتن پیشرفت‌های جوامع بشری در تمام شئونات زندگی اجتماعی و … به نظر می‌آمد تمامی جنگ‌ها و توسعه طلبی‌ها در سراسر جهان به پایان برسد.

وی ادامه داد: متاسفانه قرن بیست و یکم با جنگ و تجاوز به برخی کشورهای اسلامی از سوی مستکبران جهانی آغاز شد و این موضوع نشانگر دوری و فاصله جامعه جهانی از تعلیمات آسمانی ادیان الهی است.

مدنی گفت: در هیچ یک از کتب آسمانی و منابع اصلی ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی، سفارشی به جنگ و خونریزی، خشونت، تجاوز و غارت اموال دیگران یافت نمی‌شود.  بلکه تمامی ادیان در آموزه‌ها و دستورات خود مردم را به رعایت اخلاق نیکو، احترام به حقوق یکدیگر، برقراری صلح و ثبات و تمام صفات پسندیده دعوت کرده‌اند.

وی افزود: دین اسلام به عنوان دین مروج سلامتی و صلح و امنیت بر پیروان خود تأکید کرده، حتی در میدان جنگ در صورت اظهار ندامت و پشیمانی دشمن، مکلف به پذیرش و احترام با آنان است.

مدنی همچنین، پیشنهادی تأسیس مرکز گفت‌وگوی ادیان در پاکستان را داد و گفت: دولت ایالت خیبرپختونخوا باید به تأسی از برگزاری برنامه‌های تقریبی به ویژه این کنفرانس مهم و تأثیرگذار توسط خانه فرهنگ ایران، نسبت به تأسیس این مرکز، اقدامی جدی و عملی را در دستور کار خود قرار دهد.

نقش ادیان الهی و رهبران در برقراری صلح و امنیت جهانی

هَمفری سرفراز بیتر، کشیش کلیساهای پاکستان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: اهمیت و ضرورت نقش ادیان الهی و رهبران در برقراری صلح و امنیت جهانی برکسی پوشیده نیست. در دنیای پُر مخاطره، جنگ و آشوب و تضیع حقوق مظلومان جهان، بیراهه رفتن حاکمان و سکوت جامعه جهانی نسبت به ظلم‌های فراوان، به منظور بیداری از خواب غفلت بشری و جلب توجه به وظایف انسانی خود، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی درسطوح مختلف امری بسیار لازم و ضروری است.

هَمفری سرفراز بیتر اذعان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به صلح و امنیت جهانی، شناخت دشمنان و آگاهی از دسیسه‌های آنان برای برهم زدن نظم جهانی بوده و افراط گرایان و مخلان آرامش و امنیت جهانی برای رسیدن به اهداف خود ابتدا روح و روان انسان‌های بی اطلاع را مورد هدف قرار می‌دهند. از این رو، برای مقابله با این فتنه‌گری‌ها، مهمترین وظیفه رهبران و مروجان دینی، تربیت و آگاهی بخشی مردم براساس تعلیمات الهی است.

کشیش کلیساهای پاکستان افزود: به نظر می‌رسد ایجاد صلح و امنیت جهانی امری بسیار دشوار و سخت بوده اما با تعهد و احساس مسئولیت و همچنین، تشریک مساعی همه بزرگان ادیان در سراسر جهان، می‌توان برای رسیدن به این هدف مقدس گام مؤثری برداشت.

در ادامه، علامه عابدحسین شاکری، معاون حوزه علمیه شهید عارف حسینی گفت: در نگاه اسلام هر چند آزادی محترم و مقدس است، اما این آزادی دارای حد و مرزهایی بوده که یکی از مهمترین آن موضوع امنیت‏ است. به این معنا که آزادی افراد در نظام اسلامی و جامعه دینی تا آنجایی محترم شمرده می‌شود که امنیت جامعه و نظام در معرض خطر و تهدید قرار نگیرد.

وی افزود: برای حصول صلح و امنیت جهانی، تقریب ادیان و مذاهب امری ضروری بوده و برای محقق شدن این امر باید با برقرای ارتباطات، تعاملات، گفتگو و احترام به مقدسات یکدیگر با تکیه بر آموزهای راستین ادیان در جهت رسیدن به جهانی امن، گام برداشت.

ارنست جیکوب، کشیش کلیسای ارتدکس پیشاور اظهار کرد: بیش از هر زمان دیگر در جهانی پر از آشوب و جنگ، تلاش و مساعدت مضاعف همه رهبران مذاهب و ادیان را در زمینه صلح و امنیت جهانی و اخلاق و معنویت انسانی می‌طلبد.

ارنست جیکوب اظهارداشت: مهمترین نقش اساسی رهبران دینی در جهت رسیدن به هدف صلح جهانی پیاده سازی تعلیمات دینی در جوامع بشری بوده و ایراد سخنرانی در مجامع بین‌المللی، ارتقای آگاهی، تشویق و ترغیب پیروان ادیان به مهرورزی و توجه دادن آنان به اهمیت و آموزهای معنوی است.

اسلام دین صلح و دوستی است/ تشکیل انجمن گفت‌وگوی ادیان و مذاهب

علامه شعیب، رئیس شورای علما و مشایخ پاکستان عنوان کرد: اقوام و مذاهب مختلف به عنوان یک فرصت و مزیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز بوده و مبنای اسلام بر پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی است، لذا پیروان ادیان الهی نیز باید به این مقوله به عنوان فرصت نه تهدید بنگرند.

وی افزود: اسلام دین صلح و دوستی است. امروزه گروه‌های افراطی با پیروی از دستورات فتنه انگیز آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی موجبات برهم زدن صلح و امنیت جهانی را فراهم آورده و دین داری را با چهره خشونت و جنگ طلبی معرفی می‌کند.

صاحب سیک، معاون رئیس سیک‌های ایالت خیبرپختونخوا، در سخنان خود با تأکید بر اینکه امنیت، خواسته اساسی و بنیادین بشر بوده که زمینه سازی تأمین آن از مهمترین وظایف رهبران دینی است، گفت: تمام ادیان جهان چه الهی و چه بشری، درس امنیت و صلح را به بشر می‌آموزند و بابا گرونانک (بنیانگذار آیین سیک) نیز در تعلیمات و حتی در سفرهای خود به ایران، عربستان سعودی و افغانستان به عنوان پرچم دار صلح، ندای صلح و امنیت را به تمام اقشار مردم رسانده و تمام سیک‌ها با پیروی و تبلیغ آموزه‌های ایشان نقش مهمی را در زمینه صلح و امنیت جهانی ایفا می‌کنند.

هارون سَرَبدیال، رئیس هندوان ایالت خیبرپختونخوا در این مراسم، گفت: همه انسان‌ها مخلوق یک خالق بوده و به منزله اعضای یک خانواده هستند، لذا آسیب زدن، شرارت و جنگ افروزی از جانب برخی از اعضای این خانواده بزرگ، از نگاه عقلانی مذموم است.

وی خواستار تشکیل انجمن گفت‌وگوی ادیان و مذاهب شد و افزود: تشکیل چنین انجمنی در راستای برقراری ارتباط اقلیت‌های دینی دو کشور برادر ایران و پاکستان، نقش مهمی خواهد داشت.

بنابر این گزارش؛ این مراسم با قرائت بیانیه با محوریت ایجاد صلح، عدالت و امنیت جهانی و اهدای لوح یادبود به شخصیت‌های شرکت کننده در این کنفرانس توسط حمید رضاقمی، سرکنسول ایران در پیشاور پایان یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.