کد خبر : 208887
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 سپتامبر 2023 - 20:52

ایا میلگرد گران می شود یا ارزان؟ بررسی تخصصی وضعیت میلگرد

ایا میلگرد گران می شود یا ارزان؟ بررسی تخصصی وضعیت میلگرد

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که با صنعت فولاد در ارتباط است، حتما یکی از دغدغه‌هایتان قیمت انواع مقاطع فولادی خواهد بود. به‌خصوص این روزها اگر در ساخت‌وساز فعالیت دارید، با نگرانی درباره وضعیت میلگرد و قیمت آن هر روز مواجه می‌شوید. عوامل متعددی بر موجودی و قیمت میلگرد در کشور تاثیرگذارند که اطلاع از آن‌ها،

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که با صنعت فولاد در ارتباط است، حتما یکی از دغدغه‌هایتان قیمت انواع مقاطع فولادی خواهد بود. به‌خصوص این روزها اگر در ساخت‌وساز فعالیت دارید، با نگرانی درباره وضعیت میلگرد و قیمت آن هر روز مواجه می‌شوید. عوامل متعددی بر موجودی و قیمت میلگرد در کشور تاثیرگذارند که اطلاع از آن‌ها، مدیریت نیازمندی‌های شما را آسان می‌کند.

عوامل تاثیرگذار در تغییرات قیمت میلگرد

آشنایی با عوامل موثر بر هر بازاری برای فعالان آن، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. وضعیت میلگرد نیز دقیقا یکی از چالش برانگیزترین نیازمندی‌های بازار فولاد محسوب می‌شود.

بخوانید خبر مرتبط: آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد

اگر به بررسی و خواندن تحلیل افراد آگاه بپردازید، به مرور زمان توانمندی لازم برای ارائه تحلیل براساس عوامل موثر را پیدا می‌کنید. برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد عبارتند از:

نوسانات بازار ارز

دلار را به قطع می‌توان از اصلی‌ترین بازیگرهای موثر بر بازارهای داخل کشور دانست. با افزایش نرخ دلار از دی‌ماه سال 1401 شاهد رشد کلیه قیمت‌ها و به‌دنبال آن افزایش تورم هستیم. وضعیت میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در طی همین یک‌سال اخیر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی رشد غیرمنتظره‌ای را تجربه کرده‌اند. در صورت عدم برنامه‌ریزی و مدیریت و رشد تورم به فراتر از 50 درصد، کاهش قدرت ریال ادامه پیدا خواهد کرد. این روند به افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارها منجر خواهد شد.

زمزمه‌هایی از افزایش نرخ دلار نیمایی و یا حذف آن نیز گاها در بازار شنیده می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند به افزایش شتاب رشد قیمت‌ها به‌ویژه در بازار میلگرد و فولاد دامن بزند.

عرضه و تقاضا

فاکتور عرضه‌وتقاضا یک فاکتور نام‌آشنا برای تمامی کسانی است که فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند. با افزایش میزان تولید میلگرد و عرضه در بازار، قیمت‌ها در بازار می‌شکند . در اثر عواملی مانند کاهش میزان مواداولیه، افزایش قیمت مواداولیه، افزایش نرخ دلار و… این روند معکوس می‌شود. یعنی میزان تولید و عرضه کاهش می‌یابد، و قیمت‌ها در بازار افزایشی می‌شوند. وضعیت میلگرد در بازار به طور مستقیمی به این موضوع وابسته است.

از سوی دیگر تقاضا در بازار مسکن نیز به‌دلیل رکود بی‌سابقه ناشی از تورم سال‌های اخیر، کاهش یافته است. کاهش تقاضا در بخش ساختمان‌سازی نیز برای بازار میلگرد گران تمام می‌شود. کارشناسان معتقدند با تدابیری که برای مهار تورم در نظر گرفته می‌شود، باید به تغییر روند بازار امیدوار بود.

قیمت مواد اولیه

علاوه بر عواملی که در بالا به آن اشاره شد، تغییر قیمت مواداولیه نیز بر وضعیت میلگرد و سایر مقاطع فولادی اثرگذار است. کاهش قیمت شمش و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به‌دلیل اضطراب ناشی از رکود جهانی، کاهش میزان تقاضا در این بخش را رقم می‌زند. این موضوع نیز تعادل بازارهای دخیل در صنعت فولاد را مختل می‌کند.

آیا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده امکان پذیر است؟

با نظر به آنچه تاکنون گفته شد، برای اطلاع از قیمت میلگرد در بازار، نیازمند بررسی‌های روزانه و بازه‌های کوتاه زمانی هستیم. روند بازار در هفته سوم مرداد 1402 صعودی در نظر گرفته شده است و این جریان به‌خوبی پایداری خود را حفظ کرد. اما با نظر به تغییرات دلار و رکود مدت‌داری که در بازار حاکم شد، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار فولاد نیز ثبات خود را حفظ کنند. کاهش قیمت‌ میلگرد بستگی به تغییر مثبت عوامل، در جهت رشد بازار دارد.

عوامل موثر بر وضعیت میلگرد و قیمت آن، در همبستگی کامل با هم رفتار می‌کنند. پیش‌بینی روند بازار و قیمت مقاطع فولادی یکی از چالش‌های مهم تحلیل‌گران در این بازار به شمار می‌آید. آشنایی با عوامل و نحوه‌ تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر، در اتخاذ تصمیم‌ مناسب، کمک شایانی به فعالان این بازار می‌کند. شاید شما هم به این نکته فکر کنید که آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.